آثار و برکات حیا و حجاب در جامعه
حیا و حجاب دستوری حكيمانه است كه برای سلامت روحی و روانی همه افراد جامعه از سوی خداوند حکیم به همه انسان ها اعم از زن و مرد امر شده است .
با توجه به آیات " قُل لِلمُومِنینَ...(آیه30) وَ قُل لِلمُومِنات... (آیه31)" سوره نور می بینیم که حیا و حجاب تنها ویژه زنان نیست بلكه هر دو گروه اعم از زن و مرد بايد کمال و جمال خود را در حجاب و حیا و عفت جستجو کنند .
حجاب و حیا دو بُعد متحد و مکمل یکدیگرند، یک رابطه و تعامل دوسویه دارند و به تعبیری دو بال برای پریدن انسان اند. حیا محرک انسان برای رعایت حجاب و پوشش است و حجاب، محافظ و نگهبان روح حیا و عفت آدمی است.
چنانکه اگر حیای انسان زائل شود روح انسان به حجاب امر نمی کند. و اگر حجاب نیز زائل شود پرده های حیا و شرم دریده خواهند شد.پس لازمه ی حفظ حجاب،حیا باطنی است و لازمه ی تداوم حیا ، حفظ حجاب میباشد.
آراستگی به زیور حیا و حجاب، آثار و برکات فراوانی را برای جوامع به ارمغان می آورد.
از جمله آثار اولیه رعایت حیا و حجاب در جوامع، استحکام بخشی به بنیان خانواده ها می باشد که نهایتا از آن جامعه ای استوار و ثابت قدم تولید و ساخته خواهد شد.
همچنین رعایت حیا وحجاب نقشه های شیاطین را خنثی و آنها را نا امید می کند، و آن ها را وادار می کند تا دام هایی را که برای افراد جامعه گسترده اند،جمع کنند. امید به زندگی ، کار ، تلاش ، تحصیل و کسب فضایل را افزایش می دهد و باعث ترقی و پیشرفت در عرصه های مختلف می شود .
از برکات دیگر حفظ حیا و حجاب، مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و استحکام جامعه اسلامی در برابر نفوذ بیگانگان می باشد . آن چه که امروزه در دستور کار دشمن قرار گرفته ؛حیا زدایی، مبارزه با حجاب اسلامی و گسترش فرهنگ برهنگی است. آنان با شعارهایی نظیر آزادی و رشد و ترقی به گسترش فحشا و بی بند و باری در میان اقشار مختلف مردم دامن می زنند تا بدین روش و به تدریج روحیه بیگانه ستیزی و سلحشوری و غیرت دینی و ملی ملت ها را از آنان گرفته و به راحتی به غارت و چپاول و تسلط بر آنان مشغول شوند. بنابراین تقید و پایبندی جوامع به ارزش هایی مثل حیا و حجاب ، هجمه های فرهنگی آن سوی مرزها را نخواهد پذیرفت و در برابر آنان لرزان نخواهد شد.
حیا و حجاب موجب هویت بخشی به فرد می شوند. بدترين اثر شومی که بی حیایی و بد حجابی برای افراد جامعه به بار می آورد آن آسيبی است كه به حريم هويت انسان می رسد که این خود می تواند اثرات منفی برای شخص و در نتیجه جامعه داشته باشد. با خروج از هويت انسانی و سقوط شخصيتی،ارزشهای انسان منهدم شده، بی بندوباری در جامعه رايج مي شود و در نتيجه سلامت اخلاقی و به دنبال آن امنيت اجتماعی نابسامان گشته و از بين می رود. بنابراین حیا و حجاب اسلامی در جهت برقراری مداوم امنيّت اجتماعی نیز سهم بسزایی دارند.
همچنین ايجاد آرامش روانی بين افراد جامعه و دوری از التهابات درونی،جلوگيري از تهييج و تحريك جنسی و خنثی نمودن لذايذ نفسانی، كاهش چشمگير مفاسد فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی، حضور معنوی گرايانه زنان و مردان در محيط اجتماعی، كاهش تقاضای مدپرستی، متجلی شدن ارزشهای انسانی و اخلاقی، سلامت و زيبايی موقعيّت اجتماعی و فرهنگی مردان و زنان جامعه اسلامی، هدايت، كنترل و بهره مندی صحيح از اميال و غرايز انسانی و از بين بردن فشارهای اجتماعی نامشروع و نابهنجار همگی از دیگر برکات رعایت حیا و حجاب در جامعه می باشند.
نکته ای که باید به آن توجه شود این است که حيا و حجاب و پايبندي به آن مربوط به سن خاصي نيست، بلکه هر چه قدر به معرفت و بصيرت انسان افزوده شود، قطعاً نجابت و حياي آن فزوني مي يابد، پس همگان موظف به رعايت حيا و حجاب هستند؛حتي در کلام مقدس الهي (آیه ی60سوره نور) به این موضوع اشاره شده است.
با توجه به آیات " قُل لِلمُومِنینَ...(آیه30) وَ قُل لِلمُومِنات... (آیه31)" سوره نور می بینیم که حیا و حجاب تنها ویژه زنان نیست بلكه هر دو گروه اعم از زن و مرد بايد کمال و جمال خود را در حجاب و حیا و عفت جستجو کنند .
حجاب و حیا دو بُعد متحد و مکمل یکدیگرند، یک رابطه و تعامل دوسویه دارند و به تعبیری دو بال برای پریدن انسان اند. حیا محرک انسان برای رعایت حجاب و پوشش است و حجاب، محافظ و نگهبان روح حیا و عفت آدمی است.
چنانکه اگر حیای انسان زائل شود روح انسان به حجاب امر نمی کند. و اگر حجاب نیز زائل شود پرده های حیا و شرم دریده خواهند شد.پس لازمه ی حفظ حجاب،حیا باطنی است و لازمه ی تداوم حیا ، حفظ حجاب میباشد.
آراستگی به زیور حیا و حجاب، آثار و برکات فراوانی را برای جوامع به ارمغان می آورد.
از جمله آثار اولیه رعایت حیا و حجاب در جوامع، استحکام بخشی به بنیان خانواده ها می باشد که نهایتا از آن جامعه ای استوار و ثابت قدم تولید و ساخته خواهد شد.
همچنین رعایت حیا وحجاب نقشه های شیاطین را خنثی و آنها را نا امید می کند، و آن ها را وادار می کند تا دام هایی را که برای افراد جامعه گسترده اند،جمع کنند. امید به زندگی ، کار ، تلاش ، تحصیل و کسب فضایل را افزایش می دهد و باعث ترقی و پیشرفت در عرصه های مختلف می شود .
از برکات دیگر حفظ حیا و حجاب، مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و استحکام جامعه اسلامی در برابر نفوذ بیگانگان می باشد . آن چه که امروزه در دستور کار دشمن قرار گرفته ؛حیا زدایی، مبارزه با حجاب اسلامی و گسترش فرهنگ برهنگی است. آنان با شعارهایی نظیر آزادی و رشد و ترقی به گسترش فحشا و بی بند و باری در میان اقشار مختلف مردم دامن می زنند تا بدین روش و به تدریج روحیه بیگانه ستیزی و سلحشوری و غیرت دینی و ملی ملت ها را از آنان گرفته و به راحتی به غارت و چپاول و تسلط بر آنان مشغول شوند. بنابراین تقید و پایبندی جوامع به ارزش هایی مثل حیا و حجاب ، هجمه های فرهنگی آن سوی مرزها را نخواهد پذیرفت و در برابر آنان لرزان نخواهد شد.
حیا و حجاب موجب هویت بخشی به فرد می شوند. بدترين اثر شومی که بی حیایی و بد حجابی برای افراد جامعه به بار می آورد آن آسيبی است كه به حريم هويت انسان می رسد که این خود می تواند اثرات منفی برای شخص و در نتیجه جامعه داشته باشد. با خروج از هويت انسانی و سقوط شخصيتی،ارزشهای انسان منهدم شده، بی بندوباری در جامعه رايج مي شود و در نتيجه سلامت اخلاقی و به دنبال آن امنيت اجتماعی نابسامان گشته و از بين می رود. بنابراین حیا و حجاب اسلامی در جهت برقراری مداوم امنيّت اجتماعی نیز سهم بسزایی دارند.
همچنین ايجاد آرامش روانی بين افراد جامعه و دوری از التهابات درونی،جلوگيري از تهييج و تحريك جنسی و خنثی نمودن لذايذ نفسانی، كاهش چشمگير مفاسد فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی، حضور معنوی گرايانه زنان و مردان در محيط اجتماعی، كاهش تقاضای مدپرستی، متجلی شدن ارزشهای انسانی و اخلاقی، سلامت و زيبايی موقعيّت اجتماعی و فرهنگی مردان و زنان جامعه اسلامی، هدايت، كنترل و بهره مندی صحيح از اميال و غرايز انسانی و از بين بردن فشارهای اجتماعی نامشروع و نابهنجار همگی از دیگر برکات رعایت حیا و حجاب در جامعه می باشند.
نکته ای که باید به آن توجه شود این است که حيا و حجاب و پايبندي به آن مربوط به سن خاصي نيست، بلکه هر چه قدر به معرفت و بصيرت انسان افزوده شود، قطعاً نجابت و حياي آن فزوني مي يابد، پس همگان موظف به رعايت حيا و حجاب هستند؛حتي در کلام مقدس الهي (آیه ی60سوره نور) به این موضوع اشاره شده است.
+ نوشته شده در سه شنبه دوم خرداد ۱۳۹۱ ساعت توسط فهیمه عباسی
|
شهید چمران