چالشهای صنعت و تولید ملی
رهبر معظم انقلاب امسال را تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کردند.
حضرت آیت الله امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پيامی به مناسبت حلول سال 91، مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه ملت ایران در عرصه های اقتصادی را یک ضرورت دانستند و فرمودند: بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله ى تولید ملی است که اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی برنامه ریزی درست مسئولان بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند بدون تردید بر چالشهایی که دشمن ایجاد می کند غلبه خواهد کرد.
ایشان با دعوت از همه دست اندرکاران اقتصادی و آحاد ملت برای حرکت به سوی رونق تولید داخلی در سال جدید تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان شعار سال ۹۱ معرفی کردند.
صنعت :
نام گذاری حکیمانه سال 1391 توسط رهبر معظم انقلاب به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حاکی از توجه خاص ایشان به دغدغه های متولیان امر صنعت وتجارت کشور در سالهای اخیر می باشد. براستی ارتقاء تولید ملی بدون توجه به مشکلات و موانع موجود در امر صنعت و رفع آنها امکان پذیر نیست. جهت تحقق عملی پیام سال 1391، آسیب شناسی صنعت کشور و شناسایی موانع فراروی صنعتگران و سرمایه گذاران جهت ایجاد صنایع جدید، افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات تولیدی امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. از موانع مهم ارتقاء کمی و کیفی تولید در کشور می توان به قوانین مرتبط به بخش صنعت کشور از جمله قانون کار، قانون تأمین اجتماعی، قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. بدون شک اهداف مورد نظر در اجرای این قوانین مورد قبول جامعه تولیدی کشور می باشند لکن نگرش غیر جامع گرایانه در تدوین این قوانین و ارائه روش های دست و پا گیر برای حصول این اهداف، اجرای این قوانین را به صورت موانعی بر سر راه تولیدکنندگان درآورده است به طوری که عوارض ناشی از این قوانین دقیقاً خلاف مقصود تدوین کنندگان آن ها می باشد. ضعف در قوانین مربوط به سرمایه گذاری سبب نبود اطمینان در امر سرمایه گذاری شده است. از جمله این ضعفها می توان به عدم ثبات قوانین و روشهای اجرایی آنها و برخوردهای چندگانه با فعالان اقتصادی اشاره کرد.
امر نظارت دقیق بر ورود کالاهای خارجی به خصوص در شرایطی که اعمال فشارهای خارجی برای جلوگیری از رشد علمی و صنعتی کشور در سالهای اخیر شدت یافته است، ضروری بوده و حمایت جدی از تولید و سرمایه ایرانی را می طلبد.
بدون شک این رفتارهای چند گانه عواقب سوء بر صنعت و صاحبان سرمایه درستکار دارد و باعث سلب اطمینان از سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی دراز مدت که تأثیر مستقیم بر صنایع تولیدی دارد می شود. از دیگر موانع موجود در ارتقاء کمی و کیفی تولید داخلی، عدم هماهنگی نهادهای مالی و اعتباری است. در واقع هدف از تأسیس نهادهای مالی و اعتباری گردش پول و ایجاد زمینه لازم برای سوددهی بیشتر فعالیت های اقتصادی است و این امر جز با تسهیل دسترسی تجار و صنعتگران به منابع مالی مطمئن و کم هزینه امکان پذیر نمی باشد. عملکرد فعلی مؤسسات بانکی موجب سوق دادن قاطع به جامعه و فعالان اقتصادی خرد و کلان به سمت فعالیتهای مجازی اقتصادی با بازده فوری گردیده است. این امر باعث شده تا متخصصین و صنعتگران دارای خلاقیت و نوآوری که سرمایه ای جز فکر و اندیشه خود ندارند از دست یابی به منابع مالی محروم شوند و فعالان درستکار عرصه تولید نیز از تسهیلات بازار سرمایه بهره مند نگردند.
عدم نظارت دقیق بر ورود کالاهای قاچاق و رشد بی رویه واردات کالاهای خارجی از مبادی ورودی کشور و عدم توان رقابت سالم برای تولیدکنندگان ایرانی نه تنها انگیزه تولید و خلاقیت را از این تولید کنندگان سلب می کند بلکه کالای تولیدی ایرانی در شرایط کیفی مساوی با عدم استقبال در بازارهای عرضه و تقاضای داخلی مواجه می گردد.
از موانع مهم ارتقاء کمی و کیفی تولید در کشور می توان به قوانین مرتبط به بخش صنعت کشور از جمله قانون کار، قانون تأمین اجتماعی، قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.
موانع پیش روی در برنامه سال تولید ملی:
وابستگی بیش از اندازه کشور به کالاهای چینی و کلا وابستگی کشور به کالاهای وارداتی باعث شده صنایع داخلی کشور به نوعی فلج شده و رویکرد سرمایه گذاری به سمت سوی کالاهای مونتاژی مثل مسکن و کالاهای خدماتی مثل تأسیات برود.
فقط عرق ملی و میهن پرستی چند سرمایه دار ایرانی شرایطی را فراهم کرد که چند قلم کالای محدود در داخل کشور تولید شود، که ایشان نیز با مشکلات فزاینده نظیر تأمین مواد اولیه ، افزایش مداوم دستمزد و عدم استقبال خریداران محلی روبه رو بوده و هستند.
با نام گذاری این سال جدید خورشیدی ما مکلف هستیم که کالای ایرانی بخریم ، اما آیا در بازار کالای ایرانی یافت می شود . درب هر فروشگاهی و دکانی برویم تقاضای کالای ایرانی بکنیم با تمسخر فروشنده روبه رو شده و حتی بعضی از فروشندگان عکس العمل های عجیب نیز از خود بروز می دهند.
فروشنده ای که بسیار دروغگو و کلاهبردار باشد فقط اجناسی را که در انبار دارد به مشتری می فروشد و نه اجناسی را که مشتری نیاز دارد. فروشند با بدست اوردن نقاط ضعف و حفره های امنیتی در روحیه و شخصیت مشتری براحتی اجناس خود را به مشتری می فروشد ، بدون اینکه مشتری آگاه شود ، فروشنده مغز وی را حک کرده است. به طور مثال شما به فروشنده ای مراجعه کنید و بگویید پیراهن خارجی می خواهید به رنگ آبی و مشخصات فلان ، فروشند یک پیراهن به شما می دهد و خیلی هم تعریف می کند و می گوید این همانی است که شما می خواهید. خوب حالا چند روز بعد مراجعه کنید و بگویید یک پیراهن به رنگ آبی و مشخصات فلان می خواهم ، و تا اینجا نگویید که خارجی می خواهم یا ایرانی ، وقتی فروشنده پیراهن را آورد و شما چند ثانیه ای آنرا برانداز کردید یکدفعه بگوید این خارجی است من پیراهن ایرانی می خواهد ، واکنش فروشنده این خواهد بود که می گوید این پیراهن ایرانی است یا اینکه سعی می کند شما را قانع کند تا هر طور که شده این پیراهن مجهول الهویت را بخرید.
نکته جالب این است که برای فروشنده هیچ فرقی نمی کند که پیراهن ساخت کجاست و آیا این پیراهن از کره مریخ آمده یا با ماشین زمان از قرن ۴۴ برای این قرن فرستاده شده است. فروشنده فقط می خواهد هر طور شده پیراهن را به مشتری بفروشد، حتی به قیمت فریب دادن و دستکاری اعتقادات میهن پرستانه مشتری خود، ولی این مشتری است که باید هر طور شده جنس ایرانی را بخرد و فروشنده را قانع کند که آقا (یا خانم فروشنده) اگه جنس ایرانی نیاوری دیگر از شما خرید نمی کنم و به بقیه همسایه ها هم می گویم از شما چیزی نخرند تا اینکه سر در مغازه بنویسی در این مغازه اجناس ساخت ایران به فروش می رسد
حضرت آیت الله امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پيامی به مناسبت حلول سال 91، مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه ملت ایران در عرصه های اقتصادی را یک ضرورت دانستند و فرمودند: بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله ى تولید ملی است که اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی برنامه ریزی درست مسئولان بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند بدون تردید بر چالشهایی که دشمن ایجاد می کند غلبه خواهد کرد.
ایشان با دعوت از همه دست اندرکاران اقتصادی و آحاد ملت برای حرکت به سوی رونق تولید داخلی در سال جدید تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان شعار سال ۹۱ معرفی کردند.
صنعت :
نام گذاری حکیمانه سال 1391 توسط رهبر معظم انقلاب به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حاکی از توجه خاص ایشان به دغدغه های متولیان امر صنعت وتجارت کشور در سالهای اخیر می باشد. براستی ارتقاء تولید ملی بدون توجه به مشکلات و موانع موجود در امر صنعت و رفع آنها امکان پذیر نیست. جهت تحقق عملی پیام سال 1391، آسیب شناسی صنعت کشور و شناسایی موانع فراروی صنعتگران و سرمایه گذاران جهت ایجاد صنایع جدید، افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات تولیدی امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. از موانع مهم ارتقاء کمی و کیفی تولید در کشور می توان به قوانین مرتبط به بخش صنعت کشور از جمله قانون کار، قانون تأمین اجتماعی، قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. بدون شک اهداف مورد نظر در اجرای این قوانین مورد قبول جامعه تولیدی کشور می باشند لکن نگرش غیر جامع گرایانه در تدوین این قوانین و ارائه روش های دست و پا گیر برای حصول این اهداف، اجرای این قوانین را به صورت موانعی بر سر راه تولیدکنندگان درآورده است به طوری که عوارض ناشی از این قوانین دقیقاً خلاف مقصود تدوین کنندگان آن ها می باشد. ضعف در قوانین مربوط به سرمایه گذاری سبب نبود اطمینان در امر سرمایه گذاری شده است. از جمله این ضعفها می توان به عدم ثبات قوانین و روشهای اجرایی آنها و برخوردهای چندگانه با فعالان اقتصادی اشاره کرد.
امر نظارت دقیق بر ورود کالاهای خارجی به خصوص در شرایطی که اعمال فشارهای خارجی برای جلوگیری از رشد علمی و صنعتی کشور در سالهای اخیر شدت یافته است، ضروری بوده و حمایت جدی از تولید و سرمایه ایرانی را می طلبد.
بدون شک این رفتارهای چند گانه عواقب سوء بر صنعت و صاحبان سرمایه درستکار دارد و باعث سلب اطمینان از سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی دراز مدت که تأثیر مستقیم بر صنایع تولیدی دارد می شود. از دیگر موانع موجود در ارتقاء کمی و کیفی تولید داخلی، عدم هماهنگی نهادهای مالی و اعتباری است. در واقع هدف از تأسیس نهادهای مالی و اعتباری گردش پول و ایجاد زمینه لازم برای سوددهی بیشتر فعالیت های اقتصادی است و این امر جز با تسهیل دسترسی تجار و صنعتگران به منابع مالی مطمئن و کم هزینه امکان پذیر نمی باشد. عملکرد فعلی مؤسسات بانکی موجب سوق دادن قاطع به جامعه و فعالان اقتصادی خرد و کلان به سمت فعالیتهای مجازی اقتصادی با بازده فوری گردیده است. این امر باعث شده تا متخصصین و صنعتگران دارای خلاقیت و نوآوری که سرمایه ای جز فکر و اندیشه خود ندارند از دست یابی به منابع مالی محروم شوند و فعالان درستکار عرصه تولید نیز از تسهیلات بازار سرمایه بهره مند نگردند.
عدم نظارت دقیق بر ورود کالاهای قاچاق و رشد بی رویه واردات کالاهای خارجی از مبادی ورودی کشور و عدم توان رقابت سالم برای تولیدکنندگان ایرانی نه تنها انگیزه تولید و خلاقیت را از این تولید کنندگان سلب می کند بلکه کالای تولیدی ایرانی در شرایط کیفی مساوی با عدم استقبال در بازارهای عرضه و تقاضای داخلی مواجه می گردد.
از موانع مهم ارتقاء کمی و کیفی تولید در کشور می توان به قوانین مرتبط به بخش صنعت کشور از جمله قانون کار، قانون تأمین اجتماعی، قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.
موانع پیش روی در برنامه سال تولید ملی:
وابستگی بیش از اندازه کشور به کالاهای چینی و کلا وابستگی کشور به کالاهای وارداتی باعث شده صنایع داخلی کشور به نوعی فلج شده و رویکرد سرمایه گذاری به سمت سوی کالاهای مونتاژی مثل مسکن و کالاهای خدماتی مثل تأسیات برود.
فقط عرق ملی و میهن پرستی چند سرمایه دار ایرانی شرایطی را فراهم کرد که چند قلم کالای محدود در داخل کشور تولید شود، که ایشان نیز با مشکلات فزاینده نظیر تأمین مواد اولیه ، افزایش مداوم دستمزد و عدم استقبال خریداران محلی روبه رو بوده و هستند.
با نام گذاری این سال جدید خورشیدی ما مکلف هستیم که کالای ایرانی بخریم ، اما آیا در بازار کالای ایرانی یافت می شود . درب هر فروشگاهی و دکانی برویم تقاضای کالای ایرانی بکنیم با تمسخر فروشنده روبه رو شده و حتی بعضی از فروشندگان عکس العمل های عجیب نیز از خود بروز می دهند.
فروشنده ای که بسیار دروغگو و کلاهبردار باشد فقط اجناسی را که در انبار دارد به مشتری می فروشد و نه اجناسی را که مشتری نیاز دارد. فروشند با بدست اوردن نقاط ضعف و حفره های امنیتی در روحیه و شخصیت مشتری براحتی اجناس خود را به مشتری می فروشد ، بدون اینکه مشتری آگاه شود ، فروشنده مغز وی را حک کرده است. به طور مثال شما به فروشنده ای مراجعه کنید و بگویید پیراهن خارجی می خواهید به رنگ آبی و مشخصات فلان ، فروشند یک پیراهن به شما می دهد و خیلی هم تعریف می کند و می گوید این همانی است که شما می خواهید. خوب حالا چند روز بعد مراجعه کنید و بگویید یک پیراهن به رنگ آبی و مشخصات فلان می خواهم ، و تا اینجا نگویید که خارجی می خواهم یا ایرانی ، وقتی فروشنده پیراهن را آورد و شما چند ثانیه ای آنرا برانداز کردید یکدفعه بگوید این خارجی است من پیراهن ایرانی می خواهد ، واکنش فروشنده این خواهد بود که می گوید این پیراهن ایرانی است یا اینکه سعی می کند شما را قانع کند تا هر طور که شده این پیراهن مجهول الهویت را بخرید.
نکته جالب این است که برای فروشنده هیچ فرقی نمی کند که پیراهن ساخت کجاست و آیا این پیراهن از کره مریخ آمده یا با ماشین زمان از قرن ۴۴ برای این قرن فرستاده شده است. فروشنده فقط می خواهد هر طور شده پیراهن را به مشتری بفروشد، حتی به قیمت فریب دادن و دستکاری اعتقادات میهن پرستانه مشتری خود، ولی این مشتری است که باید هر طور شده جنس ایرانی را بخرد و فروشنده را قانع کند که آقا (یا خانم فروشنده) اگه جنس ایرانی نیاوری دیگر از شما خرید نمی کنم و به بقیه همسایه ها هم می گویم از شما چیزی نخرند تا اینکه سر در مغازه بنویسی در این مغازه اجناس ساخت ایران به فروش می رسد
+ نوشته شده در شنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت توسط فهیمه عباسی
|
شهید چمران